ROZHOVOR S PARTNEREM KLUBU: Adam Pohanka

ROZHOVOR S PARTNEREM KLUBU: Adam Pohanka

B r n o – Na stránkách klubu bychom vám rádi každý měsíc v pravidelném seriálu blíže představili některého z partnerů Zbrojovky. Druhým v pořadí je pan Adam Pohanka. Ten je ředitelem společnosti AZ SERVIS, jednoho z hlavních partnerů klubu, a mimo to také zastupuje hodinářství a klenotnictví pohanka & co.

Pane Pohanko, mohl byste se na úvod rozhovoru fanouškům a partnerům představit a pohovořit o vaší činnosti?
Zdravím všechny posluchače a čtenáře. Jmenuji se Adam Pohanka a jsem ředitelem společnosti AZ SERVIS. Oblast našich činností je širší, ale AZ SERVIS je nejvíce vidět i jako partner Zbrojovky Brno. Už název mluví za vše, nabízíme motoristům služby od A do Z. Snažíme se zde být pro naše zákazníky v rámci nových i ojetých vozů, pojišťování, zprostředkování financování, chceme zkrátka pokrýt veškeré potřeby, které zákazníkům mohou nastat. Naše začátky sahají do roku 1996, kdy jsme vznikli jako divize či úsek jedné velké stavební společnosti. Od tohoto roku také máme zastoupení společnosti ŠKODA AUTO. V roce 1999 jsme se pak vyčlenili do samostatné obchodní společnosti. V současnosti zajišťujeme prodej vozů ŠKODA a servis vozů Volkswagen, osobních i užitkových, a vozidel SEAT.

Jak si aktuálně stojí automobilový trh?
To je dobrá, ožehavá otázka. S dovolením bych ji rozdělil na dva body, protože situace je mírně odlišný na trhu nových a ojetých vozů. Trh s novými vozy se oživuje a dostává se znovu do kondice. V loňském roce nebyla naše pozice jednoduchá, zákazníci přehodnocovali, zda je doba vhodná pro nákup nového vozidla. Na druhou stranu jsme především fleetově orientovaná společnost, z osmdesáti procent máme firemní zákazníky, kteří z větší části tu potřebu obnovy vozového parku měli. To nám pomáhalo dosahovat našich cílů. Nyní je situace výrazně lepší, objevují se jen drobné problémy s chybějícími díly pro dokončování vozidel, což by měla být krátkodobá záležitost. Na trhu s ojetými vozy je situace odlišná, je jich nedostatek a jsou žádané, zde je tedy pro nás situace dobrá.

Jaký je důvod vaší specializace na Škodovku, proč neřešíte i prodej dalších značek z koncernu?
ŠKODA AUTO je velký partner s obrovským tržním podílem – takřka 40 procent v registraci nových, v ojetých také hraje prim. To spojení tak je nasnadě. ŠKODA má obrovskou paletu vozů od malých až po skutečně velké či elektromobily. Nemáme důvod to tříštit, jsme takhle naprosto spokojení.

Mimo jiné jste majiteli společnosti pohanka & co., která provozuje na Šilingrově náměstí hodinářství. Jakým způsobem jste se od aut dostali k hodinkám?
Zde musím vyzdvihnout svého otce, pana Aleše Pohanku, zakladatele a jediného majitele společnosti AZ SERVIS. Příležitost mu šla přes cestu a on se jí chopil. Četl v časopise příběh pro něj tehdy neznámé značky Ingersoll, krásný příběh bratrů ze Spojených států z roku 1892, kteří začali s výrobou kapesních hodinek. Zjistil si, že ve Vídni má firma zastoupení, a rozjel se tam s vizí dojednat subzastoupení pro ČR. To se povedlo, navíc odběr byl tak velký, že postupně získal zastoupení pro ČR a Slovensko. Tím pádem bylo nasnadě udělat podnikovou prodejnu, a kde jinde než v Brně, odkud pocházíme. Šilingrovo náměstí je úžasný prostor, postupně jsme rozšiřovali portfolio o další značky. A jak jejich objem rostl, přišel další nápad, uspořádat v Brně, které je veletržním městem, veletrh hodinek. Dnes máme již osmý ročník, a jak veletrh získával na věhlasu a dařilo se nám zvát nejvěhlasnější švýcarské hodinářské domy, přestěhovali jsme se i do Prahy, což bylo podmínkou těchto domů. Tam už máme aktuálně třetí ročník.

Zbývá vám kromě práce ve firmách čas na nějaké speciání koníčky?
Přiznám se, že jsem hrdým otcem čtyřletého syna a dvouleté dcery, takže času na koníčky není mnoho. Jeden bych ale vyzdvihl, tím je vinohradničení a vinaření. Jsem majitelem dvaceti arů vinice, zápasím s tím, seč mi volné chvíle stačí. Je to velká zábava a velký koníček. Jak říkají staří vinaři, ani to není koníček, spíš kůň.

Neuvažovali jste o speciální edici vína, propojeného třeba s vašimi firmami?
Nepřemýšlel jsem o tom, nicméně proč ne? Jen poprosím ještě o nějaký ten rok na seznámení se s dalšími postupy ohledně zpracování, ten proces je nesmírně složitý. Člověk neví, co se za jednou lahví skrývá potu a dřiny. Právě to mě na vinaření výrazně baví a zajímá, člověk pozná produkt od začátku do konce. Vlastně jsme zpět u toho procesu od A do Z, což by tím pádem nemusel být špatný název pro speciální edici.

Přejděme nyní k fotbalu. Máte v paměti první zápas Zbrojovky, který jste kdy navštívil?
Přiznám se, že je to velmi dávno, takže konkrétní zápas si nevybavím. Spíše obecně zážitky z té doby, přeplněný stadion Za Lužánkami, fanoušci na plotech, střechách. Zápas byl obrovský svátek, kdy se Brno celé zastavilo. To mám v paměti uchováno velmi výrazně.

A jaké jsou vaše osobní zkušenosti s fotbalem, hrával jste jej?
Má postava úplně neodpovídá profesionálnímu hráči (smích). Rekreačně jsme si samozřejmě s přáteli často zahráli i velký fotbal, na škole jsme pak měli klub, hrávali jsme čtvrtou futsalovou třídu. Tam bylo hlavním cílem udělat si pěkný víkend, žízeň, jak se říká, po turnaji pak na pivu probrat, co se povedlo a co zlepšit. Hrál jsem tedy čistě rekreačně, nikdy na profesionální úrovni.

Stíháte i jiné zápasy, než ty zbrojovácké?
Velkým zážitkem bylo, když jsme s tátou navštívili zápas Ligy mistrů v Londýně. Chelsea – Dynamo Kyjev. Stadion na vás dýchne atmosférou, první řada sedaček začíná snad metr od autové čáry, kontakt s hráči je neskutečný. A když začne plný dům zpívat a skandovat, je to velký zážitek.

Co se týče partnerství, pohybujete se pouze ve fotbale, nebo i v jiných odvětvích?
Kromě Zbrojovky sponzorujeme i jiné sportovce. Zrovna teď se nacházíme v době, kdy probíhají olympijské hry, kde máme dvě naše želízka v ohni. Je to Jirka Lipták za brokovou střelbu, což je krásný sport, který se netěší až takové popularitě. Druhým je pak šermíř Alexander Choupenitch, do kterého vkládáme velké naděje. Oběma držíme palce (rozhovor vznikal ještě před medailovými závody obou sportovců - pozn. red.) Těsně pod hranicí zůstal badmintonista Adam Mendrek, ale to je šikovný a nadějný mladý kluk, takže věříme, že se dostane na příští hry. Jako masový sport jsme zvolili tedy Zbrojovku, ale je potřeba podporovat i sporty, které nemají tak široký ohlas, což je právě broková střelba, šerm a badminton.

Kam až sahá vaše spolupráce se Zbrojovkou a co vás k ní vedlo?
Se Zbrojovkou spolupracujeme již sedmým rokem, za tu dobu jsme si vypracovali velmi dobrou vzájemnou komunikaci. Daří se nám využívat těch synergií, které nám partnerství přináší, zúčastníme se i dalších akcí a mikroakcí, které Zbrojovka pořádá. A důležité je samozřejmě zviditelnění se přímo na stadionu. Značka Zbrojovky je marketingově silná a dobře uchopitelná. Chtěli jsme se propojit s klubem, který je v regionu ukotvený a má tradici. Zbrojovka čerpá z celé Jižní Moravy a pořád táhne, takže právě to nás ke spolupráci vedlo.

V roce 2017 jste do firmy pohanka & co. pozvali Francise Koného, tehdy čerstvého držitele ocenění FIFA Fair Play Award za pomoc při záchraně života protihráče. Neregistrovali jste tehdy zvýšený zájem o vaše stránky třeba z Toga, odkud Francis pocházel a kde byl velmi populární?
Přiznám se, že nějaký konkrétní přínos jsme nevyhodnocovali a ani nám o něj nešlo. Bylo to čistě spontánní rozhodnutí, stejně jako to, které učinil při utkání Francis Koné. To ocenění mluví jasně, jednalo se o krásné gesto, které překročilo rámec sportovního zápolení. Když jde o život, jde rivalita stranou, proto jsme chtěli Francisovi takto symbolicky poděkovat.

Měl byste na závěr rozhovoru nějaký vzkaz pro fanoušky a partnery klubu?
Mám jasný vzkaz, a sice ten, ať se Zbrojovkou vydrží i nadále. Očekáváme, že všechno bude daleko lepší, začne se opět dařit a pro začátek postoupíme zpět tam, kam patříme. Pro partnery bych pak měl výzvu, ať se k nám přidají, ať i oni najdou kouzlo v sepětí se značkou Zbrojovka Brno.

Díky za rozhovor!


Rozhovor k poslechu na Spotify

další články

Výstaviště ožilo Festivalem Life!
26.11.2024 | Jakub Sabol

Výstaviště ožilo Festivalem Life!

B R N O - Třídenní akce, desítky sportovních klubů a tisíce návštěvníků. Zbrojovka ani letos...
WU15: Zbrojovačky rozstřílely Křižanovice
Mládež
25.11.2024 | Martin Lísal

WU15: Zbrojovačky rozstřílely Křižanovice

B r n o - Čtrnáct branek, dva hattricky a vysoká výhra - takový byl předposlední letošní zápas...
WU18: V posledním podzimním duelu prohra
Mládež
24.11.2024 | Martin Lísal

WU18: V posledním podzimním duelu prohra

H o d o n í n - Dorostenky Zbrojovky (WU18) završily podzim prohrou. Na hřišti Hodonína podlehly...
casino siteleri